VÁLGGAT – VALG 2017

Nytt om valget

Válgabohtosat – Valgresultatet

Loahpalaš válgabohtosat Gáiseguovllu válgabiirres. NSR oaččui golbma fásta áirasa: Henrik Olsen, Sandra Márjá West ja Niko Valkeäpää. Mii leat hui duhtavaččat ja sávvat lihku min čeahpes politihkkariidda! Giitu buot jienasteddjiide!

Slik blei resultatet i Gáisi valgkrets. NSR fikk inn tre faste representanter: Henrik Olsen, Sandra Márjá West og Niko Valkeäpää. Vi er kjempefornøyde med å få så dyktige folk inn på Sametinget! Takk til alle som har stemt NSR!

Nominašuvdna - Nominasjon

NSR lea dál doallan nominašuvdnačoahkkima Gáiseguovllu válgabiires. Ollu lihkku buot evttohasaide!

NSR har nå avholdt nominasjonsmøte i Gáisi valgkrets. Gratulerer til alle kandidater!

1: Henrik Olsen, Gáivuotna/Kåfjord 2: Sandra Márjá West, Romsa/Tromsø 3: Niko-Mihkal Valkeapää, Romsa/Tromsø 4: Karen Anette Anti-Oskal, Málatvuopmi/Målselv 5: Vidar Andersen, Romsa/Tromsø 6: Ane-Alis Vatne Johansen, Omasvuotna/Storfjord 7: Ánte Siri, Romsa/Tromsø 8: Viktor Bomstad, Omasvuotna/Storfjord 9: Marit Anne Hauan, Romsa/Tromsø 10: Rolf Johansen, Ivgu/Lyngen

Informasjon om nominasjonsprosessen og valget

Tromsø hører til Gáiseguovllu válgabiire/Gáisi valgkrets, som omfatter kommunene Kåfjord, Storfjord, Lyngen, Karlsøy, Tromsø, Balsfjord, Målselv, Bardu, Lenvik, Berg, Torsken, Tranøy og Sørreisa i Troms fylke.

Hvor mange representanter som skal velges fra hver valgkrets avhenger av antall innmeldte i Sametingets valgmanntall pr. 30. juni i det år det sist ble avholdt kommunestyre- og fylkestingsvalg. Vår valgkrets har nå 6 representanter på Samtinget, tre av dem fra NSR. Andre foreninger i valgkretsen er Ivgu NSR.

Nå starter vi på en ny nominasjonsprosess. Her er informasjon og dokumenter i den forbindelse:

• Valgstyret fungerer som nominasjonskomite og skal arrangere nominasjonsmøte og ellers sørge for annonsering, valgmøter osv. og fungerer fram til neste valg. Se § 13 i NSRs vedtekter.
  • Valgstyret bestemmer om nominasjonsmøtet blir et åpent møte for alle medlemmer i kretsen, eller om det blir et lukket møte med representanter for alle foreningene, i forhold til medlemstall. Frist for innsending av valglista er i mars 2013.
  • NSRs regler for listearbeid er et viktig dokument på nominasjonsmøtet.
  • Valgstyret har også ansvaret for utarbeiding av valgprogram, men her kan vi alle komme med innspill. Hva er din hjertesak?
  • Innmelding i sametingsmanntallet
  • I valgkamparbeidet er vi alle med.

Informasjon fra siste valg, se menyen oppe til høyre.